آموزش اپلیکیشن اندروید

معرفی اندروید استودیو – Android Studio + صفر تا صد راه اندازی اندروید استودیو

اندروید استودیو | Android Studio چیست؟

در چند وقت اخیر اندروید به دلایل مختلف به محبوب ترین سیستم عامل جهان تبدیل شد. به عنوان یک برنامه نویس اندروید، می خواهم به اشتراک بگذارم که Android Studio چیست؟

Android Studio یک IDE برای توسعه اندروید گوگل است که در 16 مه 2013 در جریان رویداد I/O 2013 گوگل راه اندازی شد. اندروید استودیو شامل تمامی ابزارهای اندروید برای طراحی، تست، اشکال زدایی و نمایه اپلیکیشن شما می باشد. Android Studio از Gradle برای مدیریت پروژه شما، یک ابزار Build Automation استفاده می کند.

اندروید استودیو که برای یک هدف ساخته شده است، تعداد فزاینده‌ای از افزونه‌های شخص ثالث را جذب کرده است که مجموعه‌ای از عملکردهای ارزشمند را ارائه می‌کنند، که مستقیماً از طریق IDE در دسترس نیستند. اینها شامل پلاگین هایی برای سرعت بخشیدن به زمان ساخت، اشکال زدایی ( Debug ) یک پروژه از طریق Wi-Fi و بسیاری موارد دیگر است.

 

Android Studio یا Eclipse کدام بهتر است ؟

با اینکه Android Studio مسلماً یک محیط توسعه نرم افزار ( IDE ) برتر است، دلایل بسیار خوبی برای ماندن در IDE دیگری مانند Eclipse وجود دارد. بسیاری از توسعه‌دهندگان برای پلتفرم‌های متعدد توسعه می‌دهند، که Eclipse را به یک ابزار خوب تبدیل می‌کند. هر توسعه‌دهنده‌ای ضرب‌الاجل‌هایی برای رسیدن به آن دارد، و دستیابی به نرم‌افزار ناآشنا می‌تواند در ابتدا سرعت آن‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. اما اندروید استودیو IDE رسمی برای استودیو اندروید است و هر توسعه‌دهنده اپلیکیشن اندرویدی باید مراقب تفاوت‌های این دو باشد تا بتوانند شباهت‌ها و تفاوت‌ها را دریابند و ببینند چه چیزی برای آن‌ها مفید است.

به یک معنا، Android Studio وسیله نقلیه مهندسینی است که می‌خواهند پیشنهاداتی برای پلتفرم اندروید ایجاد کنند، مشابه نحوه پشتیبانی Apple Developer (و ابزارهای کمکی مانند XCode IDE) از جامعه توسعه‌دهندگان اپل.

اپل و اندروید هر دو “فروشگاه های برنامه” یا همان ”Market Place” خود را دارند تا به کاربران خود حق انتخاب بینهایت اپلیکیشن و بازی کاربردی را بدهند. شهرت Android Studio، و فروشگاه گوگل پلی، به عنوان یک پلتفرم “متن باز” یا همان ”Open Source” و کمتر تحت هدایت فروشنده است. محیط اندروید استودیو به همراه ابزارها و متدولوژی آن نشان دهنده این رویکرد است.

برای توسعه اولین برنامه خود، باید Android Studio را برای پلتفرم مورد نظر خود (Windows®، Mac OS X یا Linux) از سایت توسعه دهندگان Android دانلود کنید . Android Studio می تواند برنامه شما را بر روی یک دستگاه واقعی یا شبیه ساز توسعه داده و آزمایش کند.

 

چرا اندروید استودیو یک IDE ایده آل است؟

اندروید استودیو همراه با سیستم ساخت Gradle و بسیاری از عناصر زنجیره ابزار دیگر ساخته شده است. این باعث می شود که آن را به ساده ترین IDE برای توسعه اندروید راه اندازی کنید.
این یک رابط کاربری گرافیکی عالی برای برنامه نویسان دارد که فرآیند ایجاد یک برنامه را در دسترس تر و لذت بخش تر می کند.
دارای یک شبیه ساز داخلی است که آزمایش و اشکال زدایی برنامه شما را آسان می کند. همچنین می تواند برای تست اپلیکیشن به دستگاه شما متصل شود.
اندروید استودیو به شما این امکان را می دهد که انواع مختلفی از برنامه ها را ایجاد کنید و از چندین زبان برنامه نویسی مختلف برای این کار استفاده کنید.
این به شما اجازه می دهد تا برنامه خود را با قالب های داخلی و قالب های گسترده برنامه کامل راه اندازی کنید

 

تفاوت های اندروید استودیو با سایر ابزارهای توسعه

تفاوت Android Studio با سایر IDE ها و ابزارهای توسعه راه های زیادی وجود دارد. برخی از این تفاوت‌ها کاملاً ظریف هستند، مانند نحوه نصب کتابخانه‌های پشتیبانی، و برخی دیگر، به عنوان مثال، فرآیند ساخت و طراحی UI، عمیقاً متفاوت هستند.

 

1. توسعه UI

مهمترین تفاوت بین Studio و سایر IDE ها، ویرایشگر طرح بندی آن است که به مراتب از رقبای خود برتری دارد و نماهای متن، طراحی و طرح اولیه را ارائه می دهد و مهمتر از همه، ابزارهای چینش محدودیت برای هر فعالیت یا قطعه، ویرایشگرهای تم و سبک با کاربری آسان و عملکرد طراحی کشیدن و رها کردن ( Drag and Drop ). ویرایشگر طرح‌بندی همچنین ابزارهای زیادی را فراهم می‌کند که در جاهای دیگر در دسترس نیستند، مانند یک عملکرد پیش‌نمایش جامع برای مشاهده طرح‌بندی‌ها در دستگاه‌های متعدد و ویرایشگرهای تم و ترجمه با استفاده ساده.

 

2. ساختار پروژه

اگرچه ساختار دایرکتوری اصلی یکسان باقی می‌ماند، اما روشی که Android Studio هر پروژه را سازمان‌دهی می‌کند به طور قابل توجهی با نسخه‌های قبلی خود متفاوت است. به جای استفاده از فضاهای کاری مانند Eclipse، استودیو از ماژول هایی استفاده می کند که بدون نیاز به جابجایی فضای کاری، راحت تر با هم کار می کنند.
این تفاوت در ساختار ممکن است در ابتدا غیرعادی به نظر برسد، اما هر کاربر Eclipse به زودی متوجه خواهد شد که پس از آشنا شدن با آن، چقدر زمان صرفه جویی می کند.

 

3. تکمیل کد و بازسازی مجدد

روشی که Android Studio به صورت هوشمندانه کد را در حین تایپ کامل می کند، استفاده از آن را لذت بخش می کند. مرتباً آنچه را که می‌خواهید تایپ کنید پیش‌بینی می‌کند، و اغلب یک خط کامل کد را می‌توان بدون بیش از دو یا سه ضربه کلید وارد کرد. Refactoring نیز نسبت به IDE های جایگزین مانند Eclipse و NetBeans آسان تر و گسترده تر است. تقریباً هر چیزی را می توان تغییر نام داد، از متغیرهای محلی گرفته تا کل بسته ها.

 

4. شبیه سازی

استودیو مجهز به ویرایشگر دستگاه مجازی انعطاف پذیر است که به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا شبیه سازهای دستگاه را برای مدل سازی هر تعداد از دستگاه های دنیای واقعی ایجاد کنند. این شبیه سازها هم از نظر فرم فاکتور و هم از نظر پیکربندی سخت افزاری بسیار قابل تنظیم هستند و دستگاه های مجازی را می توان از بسیاری از سازندگان دانلود کرد. کاربران سایر IDE ها قبلاً با AVD های Android آشنا هستند، اگرچه مطمئناً از ویژگی های پیش نمایش موجود در برگه طراحی قدردانی خواهند کرد.

 

5. ابزارهای ساخت

اندروید استودیو از سیستم ساخت Gradle استفاده می کند که همان عملکردهای سیستم Apache Ant را انجام می دهد که بسیاری از توسعه دهندگان جاوا با آن آشنا هستند. با این حال، انعطاف‌پذیری بسیار بیشتری را ارائه می‌کند و به ساخت‌های سفارشی‌شده اجازه می‌دهد، به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا فایل‌های APK را ایجاد کنند که می‌توانند به راحتی در TestFlight آپلود شوند یا نسخه‌های آزمایشی یک برنامه را تولید کنند. همچنین سیستم Gradle است که به ماهیت مدولار اجازه می دهد. به جای اینکه هر کتابخانه یا یک SDK شخص ثالث به عنوان یک فایل JAR کامپایل شود، استودیو هر یک از اینها را با استفاده از Gradle می‌سازد.

اینها گسترده ترین تفاوت های بین Android Studio و سایر IDE ها هستند، اما بسیاری از ویژگی های دیگر نیز منحصر به فرد هستند. اندروید استودیو امکانات تست قدرتمند JUnit را فراهم می کند و امکان پشتیبانی از پلتفرم ابری و حتی اشکال زدایی Wi-Fi را فراهم می کند. همچنین به طور قابل توجهی سریعتر از Eclipse است، که انصافاً باید طیف وسیع تری از نیازهای توسعه را برآورده کند، برخلاف یک مورد، و می تواند روی ماشین های کم قدرت کار کند.

مدیر عامل آویم تیم
نوشته های من روی وبسایت آویم تیم همگی در این صفحه هستند. هر پنجشنبه با شما به اشتراک میزارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.