کسب و کار وب

انواع مدل های کسب و کار های اینترنتی را بهتر بشناسیم

سلام. امیدوارم آخر هفته خوبی داشته باشید. برای من که اینطور بود!

میخوام امروز در مورد مطلب مهمی بنویسم که کسب و کار ها دیدشون رو در مورد فضای دیجیتال باید عوض کنن. خیلی از فروشگاه های اینستاگرامی هنوز بطور واقعی E-commerce شناخته نمیشن در حالی که فکر میکنن خیلی اوضاع خوبی دارن. اصلا اینطور نیست. ابدا.

یا مثلا کسب و کار هایی که میخوان با سرمایه خیلی خیلی کم وارد فضای دیجیتال بشن این تصور رو دارن که هیچ مدل کسب و کاری نداره همینجوری یه پیج بزن چند تا تیکه کوچیک وسایل بخر و بیا بشو فروشگاه اینترنتی.

ما به کسب و کاری میگیم E-Commerce که همه فرایند از طریق درگاه وب باشه حتی پرداخت آنلاین!

اینکه شما فکر میکنید اگه وبسایت داشته باشید قراره ثروت بیشتری بدست بیارید این دیدگاه از پایه اشتباهه. بیاین اول درک کنیم کسب و کار اینترنتی چه ویژگی ای باید داشته باشه.

 

 

کسب و کار آنلاین E-Commerce چیست؟

مدل های کسب و کار اینترنتی

ایکامرس ( E-Commerce ) یا تجارت الکترونیک به هر عمل تجاری اطلاق میشه که حتما از طریق اینترنت باشه. اگه کسب و کار مورد بحث هرکدوم از شرایط زیر رو نداشته باشه اصلا کسب و کار دیجیتال به حساب نمیاد!

  1. دارای درگاه پرداخت بانکی باشند. ( میتونه هر درگاهی باشه حتی ارز های دیجیتال اما وجودش الزامی هست )
  2. دارای تارنمای معتبر باشه. ( چرا که تنها منبع معتبر برای کسب و کار اینترنتی شناخته میشه که قانونا مسئولیت تمامی محتوای اون به عهده مالکه )
  3. برای پشتیبانی از کاربران و مشتری ها راهکار های پاسخگویی آنلاین داشته باشه. ( تیکت – گفت و گوی آنلاین – فرم های مشاوره الکترونیکی و … )

مدل های مختلفی برای کسب و کار اینترنتی وجود داره که در ادامه سه مورد از مهم ترین مدل ها یعنی Saas , E-Commerce , 2-sided Market میپردازیم.

 

 

 

انواع مدل های کسب و کار دیجیتال

قواعد دیجیتال مارکتینگ خیلی با مارکتینگ سنتی تفاوت داره. به عنوان مثال کسب و کاری که بصورت سنتی بازاریابی رو بخوبی انجام میده قرار نیست حتما در زمینه مارکتینگ دیجیتال هم موفق باشه. چرا که قاعده بازی در دنیای دیجیتال بطور کل متفاوت است.

قرار نیست مارکتینگ سنتی رو حذف کنیم بلکه هدف این است که تجارت الکترونیک را به طور اصولی و درست پیش ببریم. یادمون باشه که دیجیتال مارکتینگ تنها مکمل بازاریابی سنتی است نه جایگذین اون.

 

مدل اول) E-Commerce یا تجارت الکترونیک

به فروشگاهی گفته میشه که تمامی فرایند مشاهده محصول – ثبت سفارش و خرید آنلاین همگی بصورت اینترنتی صورت میگیره. توجه کنید که یک پیج اینستاگرامی که فروش چند میلیونی هم داره جزو این دسته نمیتونه حساب بشه. چرا که گفتیم برای تجارت الکترونیک نیازه تمامی فرایند از مشاهده تا خرید توی وبسایت انجام بشه.

برای توضیحات بیشتر طراحی وبسایت فروشگاهی را مطالعه کنید.

طراحی فروشگاه اینترنتی

 

مدل دوم) SaaS یا Software As A Service – نرم افزاری به عنوان خدمات

برای مثال میتونم وبسایت هایی مثل آپارات یا فیلیمو یا یوتیوب و … رو مثال بزنم که معمولا فروششون بصورت اشتراکی هست. البته اپلیکیشن هایی مثل دیوار و … هم میتونه توی این دسته بندی قرار بگیره.

مدل تجارت الکترونیک - SaaS چیست؟

 

مدل سوم) پلتفرم های دیجیتال – Platform

مثال راحتی برای کسب و کار دیجیتال پلتفرمی همین اسنپ و تپسی هستن که در یک طرف مشتری رو دارن و در طرف دیگه سرویس دهنده یا فروشنده رو. اگه دقت کنید الان دیجی کالا دیگه E-Commerce حساب نمیشه چرا که اومده کسب و کارش رو جوری توسعه داده که ریسک کمتری داشته باشه.

طراحی پلتفرم

پلتفرم ها ریسک کمتری نسبت به E-Commerce ها دارن! چرا؟ فرض کنید دیجی کالا بخواد تمامی محصولاتی که در حال فروش هست رو انبار کنه. با چه مشکلاتی قراره مواجه بشه؟

  1. مشکل انبار داری برای تهیه و نگه داری محصول.
  2. مشکل نگهداری از محصولات دارای تاریخ مصرف.
  3. و …

توجه کنید که برای شروع گزینه پلتفرم میتونه انتخاب بدی باشه چرا که شما نیاز به سرمایه ای بزرگ برای متقاعد کردن مشتری و فروشنده ( هردو باهم ) دارید.

 

آیا یک شروع ارزان میتواند مفید باشد؟

به معنای واقعی کلمه خیر! شما باید حداقل هزینه های ظهور قدرتمند را بپردازید. شما باید وبسایتی آبرومندانه داشته باشید که روی تک تک قسمت های آن کار شده باشد و سپس مشتریان از قسمت های مختلف بازار را هدف قرار دهید تا بتوانید نیاز کسب و کارتون رو در فضای دیجیتال بسنجید.

فروختن یک کالا در فضای مجازی میتونه کاملا متفاوت از کالای دیگه باشه. به عنوان مثلا روندی که برای فروش طلا و جواهر در پیش گرفته میشه کاملا متفاوت از فروش آجیل و خوراکیه.

پیشنهاد امیرمحمد به شما اینه که  اولا پایگاه های فروش خودتون رو حتما به دست متخصصین واقعی برپا کنید ( چه سایت چه شبکه های اجتماعی ) و دوما یک کمپین تبلیغاتی کوچک و کاملا مدیریت شده دقیق برای بدست آوردن یه سری مترک ها انجام بدید.

اینجا تبلیغات در گوگل خیلی میتونه هزینه های این کمپین رو پایین بیاره چرا که دقیقا داره مشتریان بالقوه شمارو هدف میگیره.

شما میتوانید از ابزار هایی مانند Analytics , HotJar و… اقدام به سنجش فاکتور های مهم در فروش دیجیتال استفاده کنید.

این فاکتور ها چیا هستن رو توی یه مقاله دیگه حتما براتون به اشتراک میزارم و لینکش رو همینجا قرار میدم. اگه اینجا لینکی نبود برید یه هفته دیگه برگردید.

 

امیدوارم که این مقاله بتونه گره کوچکی از مشکلتون رو بازکنه. هر سوالی داشتید این زیر با من در میون بزارید تا مقاله کاملتر و مفید تر بشه.

مدیر عامل آویم تیم
نوشته های من روی وبسایت آویم تیم همگی در این صفحه هستند. هر پنجشنبه با شما به اشتراک میزارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.