اپلیکیشن اندروید برنامه نویسی

زبان برنامه نویسی کاتلین (Kotlin) چیست؟

کاتلین (Kotlin) چیست؟

کاتلین یک زبان برنامه نویسی عملی با هدف عمومی، رایگان، متن باز و با تایپ ایستا است که در ابتدا برای JVM (ماشین مجازی جاوا) و اندروید طراحی شده بود که ویژگی های برنامه نویسی شی گرا و کاربردی را ترکیب می کند. این بر قابلیت همکاری، ایمنی، وضوح و پشتیبانی ابزار متمرکز است. نسخه‌های Kotlin با هدف قرار دادن جاوا اسکریپت ES5.1 و کد بومی (با استفاده از LLVM) برای تعدادی از پردازنده‌ها نیز در حال تولید هستند.

کاتلین یک زبان برنامه نویسی است که در سال 2011 توسط JetBrains منتشر شد، شرکتی که محیط های توسعه یکپارچه (IDE) برای زبان های برنامه نویسی می فروشد. از آن زمان، این زبان به یک زبان مورد علاقه برای توسعه دهندگان تبدیل شده و جایگزین جاوا در بسیاری از پروژه های نرم افزاری شده است.
کاتلین به عنوان یک زبان جاوای مختصر می باشد.

در نگاه اول، کاتلین نسخه مختصرتر و ساده تر جاوا به نظر می رسد
در این مقاله به چرایی محبوبیت کاتلین، مزایای آن و کاربرد آن می پردازیم.

 

مزایای کاتلین چیست؟

ایجاد کاتلین پس از آن پدید آمد که توسعه‌دهنده اصلی دیمیتری جمروف به دنبال ویژگی‌هایی بود که نتوانست در جاوا پیدا کند. اسکالا، زبان دیگری که روی ماشین مجازی جاوا (JVM) اجرا می‌شود، به آنچه او می‌خواست نزدیک بود، اما کامپایل آن خیلی طول کشید.

جمروف زبانی می‌خواست که تمام ویژگی‌های زبان‌های برنامه‌نویسی مدرن‌تر را داشته باشد، روی JVM اجرا شود و به سرعت جاوا کامپایل شود. بنابراین او زبان خود، Kotlin را ایجاد کرد.

کاتلین به عنوان جایگزینی برای جاوا در سیستم عامل اندروید طراحی شده است. هشت سال پس از انتشار، در سال 2019، گوگل سرانجام با Jemerov و اکثر توسعه دهندگان اندروید موافقت کرد و اعلام کرد که Kotlin زبان ترجیحی برای توسعه برنامه های اندروید است.

مزایای Kotlin نسبت به جاوا 

  • کاتلین مختصر است و در زمانی که  برای نوشتن کد  در جاوا صرف می‌کنید، صرفه‌جویی می‌کند.
  • شما می توانید یک فایل جاوا را تنها با یک اسکریپت به یک فایل Kotlin تبدیل کنید.
    کاتلین سربار زمان اجرا ندارد. گاهی اوقات، افزودن ویژگی‌ها به یک زبان به این معنی است که سربار بیشتری دارد که عملکرد آن را کاهش می‌دهد. در مورد کاتلین اینطور نیست.
  • کاتلین جامعه بزرگی دارد. اگر زمانی گیر کردید، به راحتی می توانید توسعه دهندگان دیگری را بیابید تا در انجمن های کدنویسی و شبکه های اجتماعی به شما کمک کنند.
  •  Kotlin دارای برنامه‌هایی است که برنامه‌نویسی ناهمزمان را ساده و کارآمد می‌کند.
  • کاتلین می تواند بر روی چندین پلتفرم اجرا شود. Kotlin می‌تواند در هر جایی که جاوا اجرا می‌شود اجرا شود، بنابراین می‌توانید از آن برای ساخت برنامه‌های چند پلتفرمی استفاده کنید.
  • جابجایی به کاتلین آسان است. Kotlin کاملاً با جاوا سازگار است، بنابراین لازم نیست همه کدهای خود را یکجا تغییر دهید. می توانید به آرامی یک برنامه را برای استفاده از Kotlin منتقل کنید.

کاتلین برای چه مواردی استفاده می شود؟

کاتلین برای اجرا بر روی ماشین مجازی جاوا طراحی شده است و می تواند در کنار جاوا اجرا شود. اگرچه Kotlin ابتدا به عنوان یک زبان برای توسعه اندروید شروع به کار کرد، اما به دلیل ویژگی‌هایش به سرعت در جامعه جاوا گسترش یافت و از آن زمان برای بسیاری از انواع برنامه‌ها استفاده شده است.

توسعه اندروید

همانطور که اشاره کردیم، Kotlin زبان ترجیحی برای توسعه اندروید است زیرا به توسعه دهندگان اجازه می دهد کد مختصر، رسا و ایمن تر بنویسند. IDE رسمی برای توسعه اندروید، Android Studio، به طور کامل از آن پشتیبانی می کند، بنابراین می توانید همان نوع تکمیل کد و بررسی نوع را دریافت کنید تا به شما کمک کند تا کد Kotlin را مانند جاوا بنویسید.

حضور تلفن همراه برای اکثر مشاغل الزامی است زیرا اکثر مردم اکنون از طریق تلفن همراه به اینترنت دسترسی دارند. اندروید بیش از 70 درصد از سهم بازار تلفن های همراه را به خود اختصاص داده است، بنابراین حتی اگر Kotlin فقط برای توسعه اندروید باشد، توسعه دهندگان Kotlin تقاضای بالایی خواهند داشت. با این حال، می توان از آن برای خیلی بیشتر استفاده کرد.

توسعه وب پشتیبان

بسیاری از توسعه‌های وب بک‌اند در جاوا و با استفاده از چارچوب‌هایی مانند Spring انجام می‌شوند. اما، کاتلین به توسعه وب سمت سرور نفوذ کرد، زیرا کار با آن برای توسعه دهندگان بسیار ساده تر بود.

ویژگی‌های مدرن زبان این امکان را برای توسعه‌ دهندگان وب فراهم می‌کند که برنامه‌هایی بسازند که بتوانند به سرعت بر روی سخت‌افزار کالا مقیاس شوند. از آنجایی که Kotlin با جاوا سازگار است، می‌توانید به آرامی یک برنامه را برای استفاده از Kotlin یک فایل در یک زمان انتقال دهید در حالی که بقیه برنامه هنوز از جاوا استفاده می‌کند.

کاتلین همچنین با Spring و سایر فریمورک‌ها کار می‌کند، بنابراین تغییر به Kotlin به این معنی نیست که باید همه چیزهایی را که به آن عادت کرده‌اید تغییر دهید. گوگل، آمازون و بسیاری از شرکت‌های دیگر قبلاً جاوا را با Kotlin در برخی از کدهای سمت سرور خود جایگزین کرده‌اند.

توسعه وب Full-Stack

منطقی است که از Kotlin برای توسعه وب سمت سرور استفاده کنید. از این گذشته، جاوا از همان ابتدا مورد استفاده قرار گرفته است. با این وجود، می توانید از Kotlin برای توسعه front-end با استفاده از Kotlin/JS نیز استفاده کنید.

کاتلین جی اس به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا به مرورگرهای قدرتمند و APIهای وب به روشی ایمن دسترسی داشته باشند. توسعه دهندگان Full-Stack فقط باید Kotlin را بدانند. آن‌ها می‌توانند کد فرانت‌اند را به همان زبانی بنویسند که برای کد پشتیبان استفاده می‌کردند، و برای اجرا در مرورگر به جاوا اسکریپت اعمال می‌شود.

علم داده

کارشناسان داده همیشه از جاوا برای خرد کردن اعداد، تشخیص روندها و پیش‌بینی استفاده کرده‌اند – بنابراین منطقی است که کاتلین در علم داده نیز جایگاهی پیدا کند.

دانشمندان داده می‌توانند از تمام کتابخانه‌های استاندارد جاوا که برای پروژه‌های جاوا استفاده می‌کردند استفاده کنند، اما کد خود را در Kotlin بنویسند. Jupyter و Zeppelin، دو ابزاری که روزانه توسط بسیاری از دانشمندان داده برای تجسم داده ها و تحقیقات اکتشافی استفاده می شود، از Kotlin نیز پشتیبانی می کنند.

توسعه موبایل چند پلتفرمی

Kotlin Multi-platform Mobile به عنوان یک کیت توسعه نرم افزار برای ایجاد برنامه های کاربردی تلفن همراه چند پلتفرمی در نظر گرفته شده است. این بدان معناست که از یک پایه کد Kotlin، می‌توانید برنامه‌هایی را کامپایل کنید که نه تنها بر روی تلفن‌های اندرویدی، بلکه در آیفون‌ها و ساعت اپل نیز اجرا می‌شوند. این پروژه در حال حاضر در مرحله آلفا است اما نویدهای زیادی دارد.

جمع بندی

کاتلین یک زبان برنامه نویسی مدرن است که می تواند در کنار جاوا اجرا شود و در عین حال نوشتن راحت تر باشد. اگر می‌خواهید برنامه‌های اندروید یا برنامه‌های چند پلتفرمی را با JVM توسعه دهید، می‌توانید با Kotlin سریع‌تر و ساده‌تر از جاوا این کار را انجام دهید.

مدیر عامل آویم تیم
نوشته های من روی وبسایت آویم تیم همگی در این صفحه هستند. هر پنجشنبه با شما به اشتراک میزارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.