آموزش ابزارهای سئو بهینه سازی - OnPage ترفند های سئو سئو و بهینه سازی

غول Ahrefs! ابزاری برای سئو تکنیکال و OnPage

سلام. مدتی بود روی وبلاگ آویم تیم مطلبی منتشر نمیکردم که تصمیم گرفتم با اندوه و غم این روز ها کنار نیام اما مطلبی در رابطه با سئوی تکنیکال یا Technical SEO روی وبلاگ قرار بدم.

به راستی غم پرپر شدن جوانان کشور تمام جامعه را تحت تاثیر قرار داده و البته قطع کردن اینترنت به روی مردم و کسب و کار ها هم این روز هارو دو چندان تلخ و غیر قابل تحمل کرده. هرچند دوست داشتم شروع این مقاله رو کمی با شما درد و دل کنم اما فکر میکنم بهتره به این موضوع توی این مطلب ورود نکنیم و بریم سر اصل موضوع از این مقاله در وبلاگ آویم تیم.

 

 

سئو تکنیکال یا Technical SEO چیست؟

قبل از اینکه بخوایم به معرفی هر ابزاری بپردازیم اول نیاز داریم درک نسبی پیرامون سئو تکنیکال یا سئو فنی داشته باشیم. بطور کلی سئوی وبسایت به مجموعه ای از چک لیست هایی گفته میشه که وبسایت هدف رو برای کاربر و موتور های جست و جو جذاب میکنه.

موتور های جست و جوگر درک بسیار عمیقی از محتوای وبسایت و همچنین ساختار صفحات و جدوال و حتی تصاویر آن دارند. بنابر این مهم هست که وبسایت هدف متریک های مهم از نظر موتور های جست و جو رو به خوبی پوشش داده باشه.

برخی از این متریک ها:

  1. ساختار صفحات
  2. ساختار متا تگ ها
  3. کیفیت رابط و تجربه کاربری
  4. سرعت بارگذاری و خزیدن بین صفحات وبسایت
  5. بهینه بودن فایلهای استایل ( CSS ) و جاوا اسکریپت
  6. قابلیت واکنش پذیری برای موبایل – تبلت – لپتاپ
  7. و …

برای ارزیابی ساختار صفحات پیشنهاد میکنم نرم افزار Screaming Frog رو هم تست کنید که میتونه خیلی کمک کننده باشه. اما بریم سراغ معرفی ابزار اصلی یعنی Ahrefs.

تحلیل تکنیکال سئو

 

سئو OnPage چیست؟

سئوی OnPage بخش مهم و شاید مهم ترین بخش از سئو کلاه سفید ( White Hat SEO ) به شمار میره. چک لیست های سئو OnPage سعی در بهینه سازی صفحات وبسایت از هر لحاظ داره. به عبارتی هدف از سئو OnPage آماده سازی سکویی SEO Friendly ( سئو دوست ) برای انجام تکنیک های سئو OffPage هست.

اهمیت این چک لیست از زمانی نمود پیدا کرد که گوگل سعی در شناسایی تقلب و حذف وبسایت های متقلب کرد. شاید با اصطلاح دنس گوگل ( Google Dance ) آشنایی کافی داشته باشید اما این نکته رو باید بدونید که هدف از این دنس چیه؟

موتور های جست و جو با پایین و بالا کردن نتایج جست و جو سعی در ارزیابی کیفیت وبسایت ها و واکنش کاربران نسبت به اونها میکنه. این تنها راهی هست که میتونه مطمئن باشه نتایج مطلوبی به کاربر ارائه میده. بنابر این اگر وبسایتی نتونه نظر گوگل در وحله اول و نظر کاربر رو در وحله دوم جلب کنه سرنوشت شومی در انتظارش خواهد بود.

سئو OnPage

 

معرفی ابزاری همه فن حریف به نام Ahrefs

حالا که اهمیت سئو تکنیکال و OnPage رو درک کردیم نوبت میرسه به ارزیابی وبسایت هدف. برای این کار ابزاری فوق العاده قدرتمند به نام Ahrefs وجود داره. این ابزار وبسایت هدف رو بر اساس چک لیست قدرتمند با بیش از ۲۵۰ فاکتور ارزیابی میکنه.

واقعا هرچیزی که فکرش رو بکنید و هر نکته ای که روی کیفیت وبسایت تاثیر مستقیم داره از چشم خزنده های این ابزار مخفی نمونده.

یکی از مهم ترین مزایای این ابزار اینه که وبسایت شمارو توی دوره های هفته ای بررسی میکنه و روند اون رو در بازه های زمانی مشخص به شما اطلاع رسانی میکنه. دریافت ایمیل از طرف Ahrefs تقریبا یک یادآور هم برای شما محسوب خواهد شد.

وارد وبسایت Ahrefs بشید تا قابلیت های اونو باهم بررسی کنیم.

 

۱. بررسی بک لینک ها

با استفاده از ابزار مربوطه ( این لینک ) شما میتونید تعداد و کیفیت بک لینک های وبسایت رو بررسی کنید. نکته جالبی که داره برای هرکدوم از اون لینک ها اعتبار هارو هم میتونید بررسی کنید تا اگر متوجه موردی شدید که میتونه به وبسایت شما آسیب برسونه Disavo کنید.

بک لینک

 

۲. بررسی سئو OnPage

ابزار بسیار مفید و کاربردی که این وبسایت ارائه میده بررسی سئو و ایرادات مرتبط روی وبسایته.

health score

 

۳. ابزار تحقیق کلمات کلیدی

وبسایت Ahrefs همچنین قابلیت اینو داره که به شما کیورد های Organic یا واقعی رو که تونستید توی موتور های جست و جو کسب کنید رو هم معرفی کنه. بنابر این میتونید در صورت تمایل روی هرکدوم از این کلمات کلیدی سرمایه گذاری خاصی انجام بدید و رتبه های بهتری به دست بیارید.

مطابق تصویر بالا.

 

سایر ابزار ها

به جرات میشه گفت ابزار های مکمل و بسیار کاربردی روی این وبسایت برای شما تعبیه شده که بتونید حداکثر کارایی و بهینه سازی رو بر روی وبسایت های خودتون و مشتریان پیاده سازی کنید.

امیدوارم این مطلب تونسته باشه شمارو با ابزار بسیار مفید و کاربردی Ahrefs تا حدودی آشنا کرده باشه.

 

مدیر عامل آویم تیم
نوشته های من روی وبسایت آویم تیم همگی در این صفحه هستند. هر پنجشنبه با شما به اشتراک میزارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.