آموزش تولید محتوا دیجیتال مارکتینگ

تقویم محتوایی چیست؟

تعریف و فواید تقویم محتوایی

تقویم محتوایی عبارت است از برنامه ریزی منظم برای نوع محتوای تولیدی، تاریخ انجام آن، ویرایش و انتشار به همراه نام مسئول هر بخش می باشد. داشتن یک برنامه مدون جهت انتشار مطالب باعث ارتقای جایگاه در موتورهای جستجو به خاطر انتشار منظم مطالب و نیز تعامل بهتر با کاربران می شود.

content-calendar

قسمت های مختلف تقویم محتوایی

تاریخ

مهم ترین نقش تقویم محتوایی این است که تاریخ های انجام هر کار فراموش نشود و در زمان مورد نظر محتوای لازم تولید، ویرایش و منتشر شود.

نام مسئول هر بخش

نام نویسنده ها، ویرایش دهنده ها، طراح ها، انتشار دهنده ها را برای هر محتوایی ذکر می شود و این کار باعث می شود که هر شخص وظیفه خود را در طول یک مدت زمان بداند و برنامه ی خود را برای انجام هر کاری که به او سپرده شده تنظیم کند.

موضوع و عنوان

یک جدول تهیه کنید و موضوع و عنوان هایی که قرار است برای آن ها محتوا ایجاد شود را در آن جدول قرار دهید و هر کدام را برای یک روز مشخص بگذارید. با این کار شما می دانید که برای کدام موضوع محتوا تولید شده و کدام عنوان ها هنوز دست نخورده باقی مانده اند.

اولویت بندی

مطالب را اولویت بندی کنید. تا اعضا بدانند اول باید به کدام موضوع ها بپردازند. یکی از روش های اولویت بندی میتواند این گونه باشد که مطالب با اولویت بالاتر با رنگ قرمز، اهمیت کمتر را با رنگ زرد و سبز برای محتوایی با اهمیت کمتر باشد.

بستر های انتشار

بستر انتشار را مشخص کنید. اگر قرار است پستی در تمام صفحات اجتماعی منتشر شود و یا فقط در یک صفحه اجتماعی منتشر شود را بنویسید.

ابزار های طراحی تقویم محتوایی

اگر تقویم محتوایی  را برای شرکت خود می خواهید بهترین کار استفاده از یک تخته وایت برد و چند ماژیک است. ولی اگر در شرکت شما افرادی هستند که به صورت دور کاری فعالیت دارند بهترین کار استفاده ازابزار های تقویم محتوایی است که کار با آن ها بسیار ساده بوده و تقریبا اصول کار همه ی آن ها با هم یکسان است. یعنی اگر کار با یکی از ابزار های تقویم محتوایی را بلد باشید کار با بقیه ابزار ها هیچ دانش اضافه ای نمی خواهد.

content-calendar

Trello

ترلو ساده ترین ابزار برای تقویم محتوا است. ترلو به شما اجازه ی تیمسازی می دهد و شما می توانید برای هر کدام از تیم های خود برد های جداگانه ای بسازید. ترلو بر اساس قالب کاری کان  بان بنا شده وشما می توانید در ترلو از تگ های رنگی، چک لیست و آپلود فایل استفاده کنید. تنها ایراد ترلو می تواند این باشد که در نسخه رایگان شما امکان استفاده از تعداد نامحدود کاربر برای هر برد را ندارید. این مشکل را می توان با استفاده از جدا سازی تیم ها و ساخت برد های بیشتر حل کرد.

 

Asana

آسانا ابزار دیگری برای مدیریت تقویم محتوایی است. تفاوت آسانا با ترلو این است که قالب هایی برای بازاریابی، محتوا و… را دارا است که می توانید از آن ها استفاده کنید. همچنین آسانا قابلیت دیدن کار ها را در قالب لیست، کان بان و تقویم را به شما می دهد (استفاده از نمودار های گانت در نسخه های پولی موجود است).

 

Airtable

شاید در نگاه اول ایرتیبل چندان دوست داشتنی نباشد و مسلط شدن به آن مدتی طول بکشد و محیط جدید تری نسبت به دو ابزار قبلی داشته باشد. مزیت ایرتیبل این است که به شما اجازه می دهد به صورت کاملا حرفه ای از قالب کان بان استفاده کنید.

 

Zenkit

اگر نمیخواهید از قالب های کان بانی استفاده کنید پیشنهاد ما استفاده از زنکیت است. زنکیت برای مدیرت تقویم محتوایی از مایند مپ و نمودار های سلسله مراتبی استفاده می کند.

سخن آخر

تقویم محتوا یا مدیریت و زمانبندی تولید محتوا باعث ایجاد یک مسیر سیستماتیک در تولید محتوا شده در نتیجه صرفه جویی در زمان، جلوگیری از سردرگمی و ایجاد روند با ثبات در تولید محتوا را به دنبال خواهد داشت. ضمن اینکه این روند منظم باعث جلب اعتماد کاربران و موتورهای جستجو خواهد شد.

 

 

سئو منیجر
سیامک خالدیان سئو منیجر در شرکت آویم تیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.