اخبار فناوری وب

نگاهی بر سیر تکامل نسلهای وب

پیدایش شبکه جهانی وب

شبکه جهانی وب (WWW) در سال 1989 به علت نیاز به اشتراک گذاری اطلاعات اختراع شد. این شبکه مجموعه‌ای به هم پیوسته است که در آن اسناد ومنابع توسط URL ها یا همان آدرسهای اینترنتی تعریف می‌شوند.
اجزای این شبکه عبارت است از: ماشین، پایگاه داده (Data Center) و فناوری فرامتن (Hypertext)
در این سیستم مرورگر (Browser) می‌تواند به URL  ها دسترسی یابد.

شبکه جهانی وب

نسل اول وب

در ابتدا وب شامل صفحات ثابتی بود که توسط هایپرلینک‌ها به هم مرتبط شده بودند و قابلیت آپلود وجود نداشت به همین دلیل Read Only Web نام گرفت. بنابراین وب1 منبع مفیدی برای آگاهی و یادگیری محسوب می‌شد، نه مکانی برای تعامل و ارتباط دوطرفه.

نسل دوم وب

وب2 (وب امروزی) برخلاف وب1 که در آن فقط امکان دریافت اطلاعات وجود داشت، دارای قابلیت ارسال اطلاعات و در نتیجه مشارکت کاربران در تولید محتوا بوده و آنها می‌توانند با هم ارتباط تعاملی برقرار کنند.
به همین علت به این نسل، وب اجتماعی یا Read-Write وب گفته می‌شود.
از عوارض این امکان مشارکت، افزایش تولید محتوای غیردوستانه، تحریک آمیزو اسپم ها بوده است.

نسل دوم وب

نسل سوم وب

مفهوم وب 3 براساس ایده کنترل بیشتر کاربران برداده‌ها و محتوای خود و استقلال از شرکتهای بزرگ ارائه دهنده خدمات در وب2 شکل گرفته است. در این نسل، کاربران علاوه بر خواندن و نوشتن محتوا، می توانند در مدیریت و عملکرد پروتکل‌ها شرکت کنند و داده‌ها تحت مالکیت سازمان‌های متمرکز قرار ندارند. در نتیجه افراد دیگر فقط مشتری نخواهند بود و می توانند به شرکت کنندگان و سهامداران تبدیل شوند.
در وب 3 اپلیکیشن ها غیر متمرکز( dApp)  و مالکین دارای سهام های توکن ها یا ارزهای رمزنگاری شده، هستند و برای آنچه در اینترنت غیر متمرکز اتفاق می‌افتد تصمیم می گیرند، برخلاف وب 2 که توسط توییتر، فیس‌بوک، گوگل و تعداد کمی از شرکت‌های دیگر تصمیم‌گیری می‌شد.

وب3

ویژگی‌ها و مزایای وب 3

غیرمتمرکز بودن و استفاده از فناوری‌هایی مثل بلاکچین و رمزنگاری که باعث عدم امکان تحریف، دستکاری، هک یا دزدیده شدن اطلاعات می‌شود.

غیرقابل سانسور بودن محتوا

فناوریهای پیشرفته جهت بهبود تجربه کاربری و سفارشی سازی داده ها

نبودن محدودیت نصب اپلیکیشن براساس نوع سخت افزار

سرورهای خدشه ناپذیر(غیرقابل هک، بدون اختلال و ضعف) که با شبکه غیر متمرکزاتریوم متشکل از 1000 کامپیوتر پشتیبانی می‌شوند.

سیر تکامل وب

استفاده وب3 از فناوری های  P2Pمانند بلاک چین، نرم افزارهای متن باز، واقعیت مجازی و اینترنت اشیا  موجب شده تا کاربران امکان هدایت و کنترل وب را در دست بگیرند.

استفاده از ارزهای دیجیتال که محدودیت ارزهای دولتی را ندارد.

ازبین رفتن واسطه ها در ارائه خدمات

به جای تکیه بر کلمه کلیدی، از تجزیه و تحلیل معنای کلمات برای تولید، اشتراک گذاری و لینک دهی محتوا استفاده خواهد شد.

هوش مصنوعی به کامپیوترها کمک خواهد کرد که نیازهای کاربران را بهتر برآورده سازند.

در وب 3 گرافیک 3بعدی به طرز گسترده ای استفاده خواهد شد.

در وب 3 به خاطر وجود ابرداده معنایی(Semantic Metedata)  اطلاعات بیشتر به هم متصل شده در نتیجه کاربران خواهند توانست از همه اطلاعات موجود در وب بهره مند شوند.

دسترسی به محتوا و خدمات اینترنت وب 3 گستردگی بسیاربیشتری دارد.

مزایای وب 3

نمونه برنامه های وب3

SIRI  این برنامه با صدا کنترل شده و از قدرت تشخیص گفتار در کنار هوش مصنوعی استفاده میکند تا بتواند به دستورات پیچیده و شخصی هر فرد پاسخ گوید.

Wolfram Alfa یک موتور دانش محاسباتی است که از طریق محاسبات به سوالات کاربر پاسخ می‌دهد. درواقع این برنامه، نقطه مقابل موتورهای جستجوی امروزیست که کاربر را با ارائه لیستی از نتایج در صفحات متعدد گیج می‌کنند.

مرورگرهای برتر وب3

Brave این مرورگر سریع و بدون تبلیغات بطور یکپارچه با فناوری بلاکچین عمل کرده دارای ارز دیجیتال BAT
وقابلیت پشتیبانی از کیف پول های کریپتو می‌باشد.

Osiris  یک مرورگر مبتنی بر بلاکچین که بر دسترسی آسان به برنامه‌های غیرمتمرکز تاکید دارد و به عنوان یک پیوند بین بلاکچین‌های مختلف عمل می‌کند. داشتن رابط کاربری ساده و تمرکز روی حفظ حریم خصوصی کاربران آن را از سایر مرورگرها متمایز ساخته است.

Opera با ویژگی‌هایی همچون سرعت و صرفه‌جویی در استفاده از اینترنت و امکان بلاک‌ کردن تبلیغات و شخصی‌سازی  به ارائه تجربه مرور بهتر و متناسب کمک می‌کند.

 

 

 

 

مدیر تیم نویسندگان و تولید محتوای شرکت آویم تیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.