اخبار فناوری برنامه نویسی سیستم عامل

فیوشا، سیستم عامل جدید گوگل

آشنایی با فیوشا سیستم عامل جدید گوگل

فیوشا سیستم عامل جدید گوگل یک سیستم عامل متن باز با  قابلیت اجرای یکپارچه در پلتفرم های کاملا متفاوت طراحی شده و درحال توسعه قبل از عرضه نهایی است. با توجه به اطلاعات محدودی که تاکنون از فیوشا منتشر شده است، متخصصان در باره نقش این سیستم عامل در آینده و به خصوص شانس موفقیت آن در رقابت با سیستم عامل جدید مایکروسافت، حدس ها و تردیدهایی را ابراز داشته اند. قبل از پرداختن به فیوشا، نگاهی داریم برموفق ترین سیستم های عاملی که تا کنون معرفی شده اند.
فیوشا

نقش سیستم عامل در کامپیوتر

سیستم عامل به ساده ترین بیان رابط بین کاربر و سخت افزار کامپیوتر است. سیستم عامل با مدیریت منابع کامپیوتر شرایط اجرای بهینه نرم افزارها را برای کاربر فراهم کرده یک پل ارتباطی بین سخت افزار و نرم افزار برقرار می‌کند. سیستم عامل دارای 4 نقش کلی در یک رایانه است:

مدیریت پردازنده: وظایف پردازنده را طوری مدیریت می‌کند که زمان کافی برای عملکرد صحیح آن وجود داشته باشد.

مدیریت حافظه: برای عملیات مختلف سیستم حافظه اختصاص داده یا حافظه اختصاص داده شده را آزاد میکند.

مدیریت دستگاه: کارکرد دستگاه های ورودی و خروجی سیستم را کنترل می‌کند.

مدیریت فایل: اطلاعات مربوط به تغییرفایل ها را ثبت کرده از ساختار دایرکتوری ها حفاظت می کند.

دسته بندی سیستم های عامل (از نظر کارکرد)

تک پردازنده: نسل چهارم سیستم های عامل که فقط روی یک پردازنده نصب می شوند.

شبکه ای: برای انجام عملیات دارای کنترل کننده های واسط بین شبکه و نرم افزارها هستند.

توزیع شده: در محیط شبکه، روی چند سیستم اجرا می‌شوند.

بی‌درنگ: برای مدیریت منابع و انجام به موقع کارها نقش یک ابزار کنترلی را دارد.

متداول ترین سیستم عامل های کنونی

ویندوز با وجود سادگی نصب و استفاده و سازگاری با اکثر نرم افزارهای موجود، در برابر برنامه های مخرب آسیب پذیری بالایی دارد. از دیگر مزایای این سیستم پشتیبانی از نرم افزارهای حرفه ای، رابط کاربری زیبا، قابلیت اجرا روی انواع رایانه ها، پشتیبانی از سخت افزارهای جدید و بروز رسانی های منظم آن است.
مهمترین نقطه ضعف ویندوز آسیب پذیری در برابر ویروس ها و بد افزارها می باشد.

مک(IOS) این سیستم عامل دارای پایداری و امنیت بالایی بوده کمتر مورد حملات مخرب قرارمی گیرد. رابط کاربری زیبا و برنامه های کاربردی با نصب ساده دارد. بزرگترین عیب آن را می توان قیمت بالای آن دانست.
همچنین نرم افزارهای قابل نصب بر روی آن به اندازه ویندوز متنوع نیستند.

لینوکس معمولا برنامه نویسان و افراد حرفه‌ای از آن استفاده می‌کنند. دارای امنیت بالا و کاربری ساده است.
در بعضی شرایط ممکن است دشواریهایی در نصب سیستم عامل یا نرم افزارها وجود داشته باشد. همچنین ممکن است در بعضی زمینه ها نرم افزارهای موجود از نظر حرفه ای پایین تر از نرم افزارهای ویندوز باشند.

اندروید(موبایل)  یک سیستم عامل متن باز مبتنی بر لینوکس است که در حال حاضر محبوب ترین سیستم عامل موبایل در جهان به شمار میرود. بعضی از نقاط قوت آن عبارتند از تنوع پیکر بندی، قابلیت ساید لودینگ و قابلیت ارتقای حافظه.

IOS (موبایل) سیستم عامل انحصاری شرکت اپل می باشد که بعد از اندروید پرطرفدارترین سیستم عامل گوشی های همراه محسوب می شود. مهمترین مزایای آن عبارتند از سرعت بالاتر، تولید گرمای کمتر، دوربین بهتر، عملکرد چند وظیفه ای بدون افت سرعت و امنیت بالاتر است.

سیستم عامل آینده گوگل

فیوشا به طور خاص برای عملکرد بهتر در تعاملات صوتی، به روز رسانی های امنیتی مکرر و قوی تر، وارائه برنامه هایی با عملکرد بسیار بالا که با120 فریم در ثانیه اجرا می شوند طراحی شده است. به نظر میرسد از دیگراهداف فیوشا متحد کردن اکوسیستم گوگل تحت یک سیستم عامل واحد می باشد. سیستم های عامل از یک هسته برای کنترل سخت افزارها و ارتباط نرم افزار با این سخت افزارها استفاده می کند. فیوشا از یک ریز هسته متن باز به نام Zircon ساخته شده که با هدف کاهش مصرف منابع و مقیاس پذیری بالا طراحی شده است. به علت توسعه این هسته از صفر، نتیجه نهایی حذف نقاط ضعف اندروید در این سیستم عامل خواهد بود.
فیوشا
زبان برنامه نویسی فلاتر (flutter) که رابط کاربری فیوشا با آن توسعه پیدا کرده است به توسعه دهندگان اجازه میدهد تا یک رابط کاربری را در گجت های مختلف به صورت یکسان اجرا کنند.
به علت جدا بودن این سیستم عامل از رابط کاربری، شرکت ها خواهند توانست رابط کاربری خود را به طور جداگانه بر روی سیستم عامل قراردهند؛ همچنین گوگل می تواند سیستم عامل را بدون تغییر رابط کاربری به روز رسانی کند که در نتیجه زمان پشتیبانی نرم افزاری از گوشی های هوشمند افزایش می یابد.

درنهایت با ایجاد پلتفرم واحد برای گجت ها توسط فیوشا و توسعه تراشه اختصاصی،  گوگل به امتیازات مجموعه اپل دست خواهد یافت.
فیوشا

 

مدیر تیم نویسندگان و تولید محتوای شرکت آویم تیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.