وردپرس

وردپرس در مقابل CMS های اختصاصی

مقایسه ورد پرس و CMS اختصاصی

اساساً CMS شما اساس وب سایت شما است. مانند فونداسیون یک ساختمان، زمانی که چیزی در بالای آن ساخته اید، تغییر آن دشوار است.
اگر در حال ساخت یک وب سایت هستید، وردپرس باید فهرست کوتاهی از پلتفرم های بالقوه شما را ایجاد کند. این CMS رایگان و منبع باز مزایایی مشابه یک نرم افزار اختصاصی را بدون برخی از معایب قابل توجه آن ارائه می دهد. 
در ادامه تفاوت های وردپرس و CMS اختصاصی را توضیح خواهیم داد. سپس برخی از مزایای خاصی را که ارائه می دهد، شرح خواهیم داد.
سیستم مدیریت محتوا نرم افزاری است که می توانید از آن برای ساخت و نگهداری یک وب سایت استفاده کنید. به طور خاص، این پلت فرمی است که به شما امکان می دهد محتوای وب را ایجاد، ویرایش و مدیریت کنید. این ممکن است شامل پست های وبلاگ، ورودی های نمونه کارها، یا طیف گسترده ای از رسانه های دیجیتال دیگر باشد.
هر CMS یک رابط کاربری گرافیکی (GUI) ارائه می دهد. این به شما امکان می دهد بدون نیاز به تجربه کدنویسی با نرم افزار تعامل داشته باشید. آیکون‌ها، دکمه‌ها، منوها و سایر ویژگی‌های کاربرپسند وجود خواهند داشت که به شما کمک می‌کنند تا کارهای لازم برای حفظ سایت خود را انجام دهید.

وردپرس یک CMS منبع باز است. “متن باز” به این معنی است که هر کسی می تواند کد منبع نرم افزار را ایجاد و توزیع کند. در مورد وردپرس، این منجر به یک جامعه پرشور و مشارکتی شده است که به طور مداوم پلت فرم را بهبود می بخشد. این بسیار محبوب شده است و بیش از 30 درصد وب را در اختیار دارد.
از سوی دیگر، یک CMS اختصاصی، دارایی قانونی هر کسی است که آن را در اختیار دارد. برای استفاده از نرم افزار باید مجوز خریداری کنید. به عنوان مثال می توان به Sitefinity و Sitecore اشاره کرد.
اگرچه منبع باز همیشه به “رایگان” ترجمه نمی شود، می توانید وردپرس را بدون پرداخت یک سنت بارگیری کرده و آن را روی سرور انتخابی خود نصب کنید. همانطور که بعداً با جزئیات بیشتری بررسی خواهیم کرد، این اغلب منجر به صرفه جویی قابل توجهی می شود.
علاوه بر این، اگر مالک یک CMS اختصاصی تصمیم به توقف یا توقف نگهداری آن بگیرد، واقعاً هیچ کاری نمی توانید در مورد آن انجام دهید. از سوی دیگر، پلتفرم‌های منبع باز مانند وردپرس کمتر احتمال دارد که از بین بروند زیرا هر کسی می‌تواند از جایی که توسعه‌دهندگان قبلی آن را متوقف کرده‌اند ادامه دهد و به اصلاح و بهبود کد ادامه دهد.
به طور خلاصه، در حالی که ممکن است بتوانید یک CMS اختصاصی با برخی ویژگی های مشابه وردپرس پیدا کنید، اما نحوه مدیریت این دو نوع نرم افزار بسیار متفاوت است. این می تواند در طول زمان اثرات موجی زیادی برای وب سایت شما ایجاد کند.

 

چرا وردپرس را انتخاب کنیم؟

در حالی که وردپرس و CMS های اختصاصی دارای مزایا و معایبی هستند، ما معتقدیم که وردپرس مزایای زیادی را ارائه می دهد که نمی توان از آنها گذشت. در اینجا، ما به 12 دلیل اصلی که چرا باید آن را برای وب سایت خود انتخاب کنید، نگاهی خواهیم انداخت.

wordpress

استفاده از ورد پرس آسان است

برای اینکه بتوانید یک وب سایت با وردپرس راه اندازی و نگهداری کنید، به دانش فنی زیادی نیاز ندارید. این سهولت استفاده با فرآیند نصب شروع می شود.
با استفاده از پروتکل انتقال فایل (FTP) و یک کلاینت FTP می توانید وردپرس را در حدود پنج دقیقه نصب کنید . با این حال، اکثر شرکت های میزبانی وب گزینه نصب با یک کلیک را ارائه می دهند.
هنگامی که وردپرس را نصب کردید، می‌توانید به‌روزرسانی‌های مورد نیاز را مستقیماً از داشبورد مدیریت انجام دهید. در واقع، شما قادر هستید اکثر کارهای روزمره را از داشبورد بدون نیاز به مهارت خاصی یا دسترسی به کد انجام دهید.
بخشی از چیزی که استفاده از وردپرس را بسیار آسان می کند، فراوانی تم ها و افزونه های موجود است. تم مجموعه ای از فایل ها است که تعیین می کند وب سایت شما چگونه خواهد بود. از طرف دیگر پلاگین ها قابلیت هایی را به سایت شما اضافه می کنند.
تم ها ظاهر اولیه وب سایت شما را تعیین می کنند، اما به طور کلی کاملاً قابل تنظیم هستند. وردپرس شامل ویرایشگر What You See is What You Get (WYSIWYG) معروف به Customizer است که ساخت سایتی مطابق با دیدگاه شما را آسان‌تر می‌کند.
چالش برانگیزترین بخش انتخاب موضوع، تعداد زیادی از انتخاب هایی است که به شما ارائه می شود. این ممکن است در ابتدا بسیار زیاد به نظر برسد، اما می‌توانید با محدود کردن جستجوی خود به ویژگی‌هایی که به شما مرتبط هستند، تصمیم‌گیری را آسان‌تر کنید
افزونه های وردپرس برای ارائه تقریباً هر نوع عملکردی که ممکن است بخواهید در دسترس هستند. می‌توانید از آن‌ها برای ایجاد تقویم  ، نظارت بر محتوا ، اطمینان از در دسترس بودن سایتتان و موارد دیگر استفاده کنید.
امکانات ارائه شده توسط افزونه ها دلیل دیگری برای انتخاب وردپرس است. ده ها هزار مورد برای انتخاب وجود دارد که توسط بسیاری از توسعه دهندگان مختلف ساخته شده است. با یک CMS اختصاصی، شما به عملکرد داخلی که پلتفرم ارائه می دهد محدود خواهید شد.

 شما را قادر می سازد چندین کاربر اضافه کنید

برخلاف اکثر پلتفرم‌های اختصاصی، اگر می‌خواهید به کاربران بیشتری دسترسی داشته باشید، وردپرس نیازی به خرید مجوزهای اضافی ندارد. این هزینه‌ها می‌تواند به سرعت افزایش یابد، به‌ویژه وقتی در نظر بگیرید که چه تعداد از افراد ممکن است به حساب‌های خود نیاز داشته باشند، از جمله مدیران، مدرسان، متخصصان فناوری اطلاعات یا حتی دانش‌آموزان.
وقتی کاربر جدیدی در وردپرس ایجاد می‌کنید، می‌توانید نقشی را به او اختصاص دهید که «مجوزها» یا سطح دسترسی حساب آنها را مشخص می‌کند. شش نقش مختلف وجود دارد ، از سوپر ادمین تا مشترک. هر کدام مجموعه ای از قابلیت های خاص خود را دارند. با تخصیص دقیق آنها، می توانید اطمینان حاصل کنید که همه می توانند بدون داشتن قدرت زیاد از وب سایت استفاده کنند.
امکان افزودن تعداد نامحدود کاربر می تواند به ویژه برای آموزش از راه دور مفید باشد. 
با وردپرس، می توانید آن را یک قدم فراتر بردارید و به راحتی با ده ها گزینه احراز هویت برای ورود به سیستم و مدیریت کاربر یکپارچه شوید.

 

 

 ویرایشگر بلوک، ایجاد محتوا را ساده می کند

در حالی که ایجاد محتوا با وردپرس همیشه نسبتاً آسان بوده است، ویرایشگر Block به افراد بیشتری امکان می‌دهد تا پست‌های پیچیده و غنی از رسانه ایجاد کنند :
ویرایشگر Block از قابلیت کشیدن و رها کردن استفاده می کند، بنابراین برای ایجاد محتوای بصری جذاب نیازی به کدنویس یا طراح ندارید. اکنون قرار دادن متن، تصاویر و سایر عناصر دقیقاً در جایی که می‌خواهید ظاهر شوند، نسبت به رابط کاربری قبلی پلتفرم، فرآیند بسیار روان‌تری است.
مهم نیست که برای رسیدن به چه چیزی تلاش می کنید، احتمالاً مانعی برای آن وجود دارد. می‌توانید جداکننده‌ها، جداول، فهرست‌ها و دکمه‌ها را بدون نیاز به کدنویسی اضافه کنید. با این حال، اگر می خواهید HTML سفارشی اضافه کنید، یک بلوک برای آن نیز وجود دارد. حتی یک بلوک کلاسیک وجود دارد که ویرایشگر TinyMCE را تقلید می‌کند، در صورتی که نوشتن در آن محیط راحت‌تر باشد.
شما می توانید با استفاده از بلوک ها شخصیت زیادی به تایپوگرافی سایت مدرسه خود اضافه کنید. Pullquote Block را امتحان کنید تا توجه را به اطلاعات مهم جلب کنید. همچنین می‌توانید از بلوک جدول زمانی برای برجسته کردن تاریخ‌های کلیدی در طول سال تحصیلی استفاده کنید.
مشارکت کنندگان وردپرس دائماً بلوک های جدیدی را اضافه می کنند و به شما امکان می دهند خلاقیت خود را به طرق مختلف بیان کنید. اگر احساس ماجراجویی می کنید، حتی می توانید بلوک های سفارشی خود را بسازید.

 

 

 

 

  از انواع مختلف رسانه پشتیبانی می کند

لیست انواع فایل های پذیرفته شده برای وردپرس بسیار گسترده است و همه چیز را از تصاویر گرفته تا اسناد و ویدئو را پوشش می دهد. یک CMS اختصاصی احتمالاً امکان انتخاب محدودتری از رسانه ها را فراهم می کند.
ترکیب رسانه با Block Editor امکانات زیادی را در اختیار شما قرار می دهد. می‌توانید بلوک‌های صوتی را آزمایش کنید و موسیقی، اعلان‌ها یا حتی پادکست‌ها را جاسازی کنید. می‌توانید وقتی بازدیدکننده‌ای روی صفحه می‌آید، آن را روی پخش خودکار تنظیم کنید.

 

 

 انتخاب  گزینه های میزبانی

اگر با یک CMS اختصاصی کار می کنید، ممکن است گزینه های محدودی در مورد ارائه دهنده میزبانی وب داشته باشید. برخی به همراه این سرویس ارائه می شوند، بنابراین شما اصلاً انتخابی نخواهید داشت.
یک میزبان وب سروری را که وب سایت شما را ذخیره می کند و محتوا را به بازدیدکنندگان شما ارائه می دهد، تامین می کند. این روی در دسترس بودن سایت شما، سرعت بارگیری آن و حتی امنیت داده های شما تأثیر می گذارد.
ارائه دهندگان بر اساس کیفیت متفاوت هستند، که می تواند بر عملکرد سایت و زمان آپدیت شما تأثیر بگذارد. اگر سایت شما برای یادگیری آنلاین استفاده می شود، اهمیت کار با یک میزبان قابل اعتماد را نمی توان نادیده گرفت. همچنین اگر مشکلی پیش آمد بتوانید به پشتیبانی دسترسی داشته باشید.
میزبان های وب ممکن است با خدمات خود ویژگی های اضافی مانند نگهداری یا امنیت پیشرفته ارائه دهند. خرید یک وب سایت  با مجموعه چالش های منحصر به فرد خود همراه است که اغلب شامل بودجه محدود و گروه متنوعی از کاربران می شود.
با وردپرس، می توانید بهترین ارائه دهنده هاست را برای نیازهای خود انتخاب کنید. انتخاب میزبان وب شما گزینه ای نیست که بتوانید آن را ساده فرض کنید. داشتن آزادی انتخاب یکی که در درازمدت از آن راضی خواهید بود، ضروری است.

 وردپرس شما را قادر می سازد تا محتوا را صادر کنید

این احتمالاً مهمترین نکته در لیست ما است. وردپرس شما را قادر می سازد کل وب سایت خود یا هر بخشی از آن را صادر کنید. اگرچه این ممکن است پیچیده به نظر برسد، اما در واقع فقط یک کپی از سایت شما ایجاد و ذخیره می کند.

 انجمن وردپرس گسترده و پشتیبانی کننده است

یکی از استدلال هایی که ممکن است برای استفاده از یک CMS اختصاصی بشنوید این است که آنها پشتیبانی برتر را ارائه می دهند. این منطقی است، با توجه به اینکه شما برای یک محصول پول پرداخت می کنید. با این حال، جامعه وردپرس گسترده، بسیار آگاه و آماده کمک است.
بر خلاف یک CMS اختصاصی، همه می توانند ایده هایی را برای ویژگی های جدید وردپرس ارائه دهند. در واقع، شما به انجام این کار تشویق می شوید. این روحیه همکاری منجر به یک CMS انعطاف پذیر و کاربرپسند شده است که همچنان در حال تکامل است.
علاوه بر این، جامعه تمایل دارد به سرعت هر مشکلی را که در وردپرس ایجاد می شود برطرف کند. این امر به دلیل محبوبیت این پلتفرم و تعداد زیادی از افرادی که می توانند به درخواست ها و بلیط های پشتیبانی رسیدگی کنند امکان پذیر است. از آنجایی که وردپرس بخش زیادی از اینترنت را در اختیار دارد، مشکلات شناسایی و به سرعت گزارش می شوند.
واکنش سریع جامعه نیز به امنیت کمک می کند. به محض اینکه یک نقطه ضعف پیدا شد، توسعه دهندگان شروع به کار بر روی رفع آن می کنند. این می تواند به کاهش آسیب های احتمالی کمک کند.
 از آنجایی که یک جامعه و نه یک شرکت، وردپرس را نگه می‌دارد، هرگز نباید نگران از بین رفتن آن باشید. اگر یک CMS اختصاصی درهای خود را ببندد، ممکن است خود را بدون وب سایت بیابید.

 کنترل بیشتری بر طراحی و محتوای سایت خود دارید

یک CMS اختصاصی به شما اجازه دسترسی به کد منبع آن را نمی دهد. این بدان معناست که اگر می خواهید تغییرات قابل توجهی در سایت خود ایجاد کنید، باید از طریق شرکت مادر مراجعه کنید. در حالی که شرکت‌ها در نحوه محافظت از کدشان متفاوت هستند، شما همیشه کنترل بیشتری روی یک سایت وردپرس خواهید داشت.
برخی از CMS های اختصاصی تا آنجا پیش می روند که از زبان های کدنویسی خود استفاده می کنند. بنابراین حتی اگر دسترسی محدودی به کد داشته باشید، احتمالاً خودتان نمی توانید هیچ تغییری ایجاد کنید. باید توسعه‌دهنده‌ای پیدا کنید که آن زبان برنامه‌نویسی را بلد باشد.
این واقعیت که وردپرس متن باز است به این معنی است که می توانید هر زمان که دوست دارید تغییرات و به روز رسانی در سایت خود ایجاد کنید. این تنظیمات ممکن است شامل هر چیزی باشد، از افزودن یک ویجت نوار کناری جدید تا بازبینی کامل ظاهر وب سایت.
از آنجایی که استفاده از وردپرس نیز نسبتاً آسان است، شما توانایی بیشتری برای تفویض اختیار دارید. به عنوان مثال، اگر دانشگاه شما دارای یک شبکه چند سایتی با وب سایت های بخش جداگانه است، مدیران آن سایت ها می توانند تغییرات خود را انجام دهند. حتی سفارشی‌سازی‌های کوچک می‌توانند از نظر زمان اضافه شوند، بنابراین می‌توانید با استفاده از وردپرس مقداری از حجم کاری خود را کاهش دهید.

 

 

wordpress

وردپرس نسبت به یک CMS اختصاصی ارزان تر است

خرید مجوز برای یک CMS اختصاصی می تواند بسیار گران باشد. احتمالاً ماه یا سال پرداخت خواهید کرد. ممکن است هزینه های دیگری در رابطه با استفاده از این نوع نرم افزارها وجود داشته باشد که ممکن است باعث شود بودجه خود را سریعتر از حد پیش بینی شده به پایان برسانید.
اگر ویژگی های اضافی وب سایت خود وجود دارد، احتمالاً باید آنها را جداگانه خریداری کنید. به عنوان مثال، ممکن است مجبور شوید برای ابزارهای بهینه سازی موتور جستجو (SEO) هزینه بپردازید. این چیزی است که می توان بدون هیچ هزینه ای از طریق یک افزونه به وردپرس اضافه کرد.
هر CMS دارای داشبورد بصری نیست، بنابراین ممکن است برای یادگیری نحوه استفاده از آن نیاز به پرداخت هزینه آموزشی داشته باشید. اگر قصد دارید کاربران بیشتری داشته باشید، قیمت این می تواند به سرعت افزایش یابد، زیرا آنها نیز به آموزش نیاز دارند. در حالی که یادگیری رابط وردپرس آسان است، در صورت نیاز به کمک، اسناد و آموزش های رایگان زیادی نیز وجود دارد.
سی ام اس های اختصاصی گاهی اوقات تعمیر و نگهداری وب سایت را جداگانه محاسبه می کنند. این ممکن است شامل به روز رسانی، نظارت بر امنیت، یا بهینه سازی سرعت، در میان سایر خدمات باشد. با وردپرس، می‌توانید از داشبورد محافظت کنید. مدیریت این وظایف در داخل نیز آرامش خاطر از انجام آنها را فراهم می کند.
هزینه هایی در ارتباط با وردپرس وجود دارد، اگرچه خود پلتفرم کاملاً رایگان است. اینها شامل طرح میزبانی شما و ثبت نام دامنه است.
همچنین تم های ممتاز موجود است که ممکن است بخواهید آن ها را خریداری کنید. پلاگین ها اغلب هزینه ای برای ارتقا و باز کردن ویژگی های اضافی دارند. با این حال، اینها اختیاری هستند و می توانید آنها را بر اساس نیاز خریداری کنید. ایجاد وردپرس با هر بودجه ای بسیار ساده تر است.
با توجه به بزرگی جامعه توسعه دهندگان وردپرس، معمولاً جذب، آموزش و حفظ توسعه دهندگان وردپرس نیز مقرون به صرفه تر و آسان تر است – که می تواند به معنای صرفه جویی قابل توجهی در بودجه شما باشد.

 وردپرس سئو پسند است

وردپرس به گونه ای طراحی شده است که سئو پسند باشد. بسیاری از تم های وردپرس برای سرعت بهینه سازی شده اند که می تواند به رتبه بندی شما کمک کند. از آنجایی که گوگل سایت های بسیار کند را جریمه می کند، یا گاهی اوقات آنها را اصلا رتبه بندی نمی کند، بسیار مهم است که سایت شما سریع بارگذاری شود.
این واقعیت که سایت های وردپرس بسیار کاربرپسند هستند نیز به سئو کمک می کند. سرعت، بهینه‌سازی برای دستگاه‌های تلفن همراه، و طرح‌بندی‌های آسان برای استفاده می‌تواند به تجربه کاربری بهتر (UX) کمک کند. این کار بازدیدکنندگان را تشویق می کند تا زمان بیشتری را در سایت شما بگذرانند و نرخ پرش شما را کاهش دهد.
افزونه های متعددی نیز برای کمک به سئوی درون صفحه وجود دارد. آنها می توانند شما را در حین ایجاد محتوا راهنمایی کنند تا مطمئن شوند که از کلمات کلیدی به بهترین نحو استفاده می کنید و خواندن و درک متن شما آسان است.

 پلت فرم انعطاف پذیر و مقیاس پذیر است

این تصور غلط وجود دارد که وردپرس فقط برای وبلاگ ها است. اگرچه این کار به همین شکل شروع شد، اما این دیگر درست نیست. می توانید از آن برای ایجاد تقریباً هر نوع وب سایتی، از مجله خبری گرفته تا فروشگاه آنلاین، استفاده کنید.
از سوی دیگر، بیشتر CMS های اختصاصی به صنعت یا هدف خاصی پاسخ می دهند. ممکن است در نهایت با عملکردی مواجه شوید که نمی خواهید، اما نتوانید از آن خلاص شوید. این، همراه با سختی ایجاد تغییرات سبک، می تواند منجر به ایجاد یک وب سایت بدون شخصیت شود. در واقع، این احتمال وجود دارد که سایت شما با سایر سایت‌هایی که با پلتفرم مشابه ساخته شده‌اند تفاوت چندانی نداشته باشد.
وردپرس همچنین مقیاس پذیری بالایی دارد. همانطور که نیازهای شما تغییر می کند و رشد می کند، می توانید صفحات بیشتری اضافه کنید یا حتی یک شبکه با استفاده از ویژگی چند سایتی آن بسازید.

 

wordpress

 وردپرس بر قابلیت دسترسی تاکید دارد

وردپرس تاکید زیادی بر دسترسی دارد. هدف آن این است که هر کسی را قادر به مصرف و ایجاد محتوا کند. برای دستیابی به این هدف، توسعه دهندگان پلتفرم بر روی قابلیت دسترسی جلو و عقب تمرکز می کنند .
به عنوان مثال، وردپرس افزودن متن جایگزین به تصاویر را آسان می کند. این قابلیت نه تنها به کسانی که از صفحه‌خوان‌ها استفاده می‌کنند کمک می‌کند، بلکه می‌تواند سئوی شما را نیز در صورت استفاده از کلمات کلیدی تقویت کند.
همچنین پلاگین های متعددی برای اطمینان از دسترسی طولانی مدت وجود دارد. برخی به طور خاص بر روی محتوای سایت شما تمرکز می کنند. افزونه محتوای قابل دسترسی مشکلات احتمالی را برجسته می کند تا بتوانید قبل از انتشار پست ها یا صفحات جدید آنها را مرور کنید. این می‌تواند به تمرکز همه کسانی که در سایت کمک می‌کنند بر حفظ دسترسی متمرکز کند.

 

نتیجه

انتخاب CMS شما می تواند عواقب گسترده ای برای وب سایت  شما داشته باشد. اگر بعداً پشیمان شدید، بازگشت به عقب نیز تصمیم دشواری است. شما باید مطمئن شوید که راه حلی که انتخاب می کنید بهترین گزینه برای سازمان شما است.
در بیشتر موارد، وردپرس انتخاب بهتری نسبت به یک CMS اختصاصی است. وردپرس از نظر ساخت و مقیاس سازی وب سایت خود انعطاف بیشتری به شما می دهد. همچنین به لطف Block Editor، Customizer و جامعه مفید کاربران و توسعه دهندگان، بسیار کاربرپسند است.
آیا نگرانی هایی در مورد انتخاب یک CMS برای وب سایت خود دارید که ما به آن توجه نکردیم؟ لطفا با ما تماس بگیرید و ما خوشحال می شویم که در مورد آن با شما صحبت کنیم.

 

 

مدیر عامل آویم تیم
نوشته های من روی وبسایت آویم تیم همگی در این صفحه هستند. هر پنجشنبه با شما به اشتراک میزارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.