امنیت وب

امنیت header چیست؟

امنیت Header

هدرهای امنیتی HTTP بخش اساسی امنیت وب سایت هستند. امنیت هدر سایت شما را  در برابر انواع حملاتی که سایت شما به احتمال زیاد با آنها روبرو می شود محافظت می کند. این هدرها در برابر XSS، تزریق کد، کلیک جک و غیره محافظت می کنند. این مقاله متداول ترین هدرهای HTTP مورد استفاده را در زمینه امنیت برنامه توضیح می دهد.

 

 HTTP چیست؟

هنگامی که ما از هر وب سایتی در مرورگر بازدید می کنیم، مرورگر تعدادی هدر درخواست را به سرور ارسال می کند و سرور با هدرهای پاسخ HTTP پاسخ می دهد. این هدرها توسط مشتری و سرور برای به اشتراک گذاری اطلاعات به عنوان بخشی از پروتکل HTTP استفاده می شود. مرورگرها رفتار صفحه وب را طبق این هدرها در هنگام ارتباط با سرور تعریف کرده اند. این سرصفحه ها عمدتاً ترکیبی از جفت های کلید-مقدار هستند که با یک دو نقطه از هم جدا شده اند.

http_header_struct

چرا هدرهای امنیتی HTTP ضروری هستند؟

همانطور که می دانید، امروزه بسیاری از موارد نقض داده ها اتفاق می افتد، بسیاری از وب سایت ها به دلیل پیکربندی نادرست یا عدم محافظت هک می شوند. این هدرهای امنیتی از وب سایت شما در برابر برخی حملات رایج مانند XSS، تزریق کد، کلیک جک و غیره محافظت می کنند.

 اجرای HTTPS
(HTTP Strict Transport Security (HSTS))

هدر امنیتی HTTP Strict Transport Security به محافظت از وب سایت ها در برابر حملات  و ربودن کوکی ها کمک می کند. فرض کنید یک وب سایت www.example.com دارید و گواهینامه SSL را برای انتقال وب سایت خود از HTTP به HTTPS خریداری کرده اید. حالا فرض کنید کاربران قدیمی هنوز وب سایت شما را با استفاده از HTTP باز می کنند، بنابراین ممکن است کاربران HTTP شما را از طریق تغییر مسیر به عنوان راه حل به HTTPS هدایت کنند. از آنجایی که بازدیدکنندگان ممکن است ابتدا با نسخه غیر رمزگذاری شده سایت قبل از تغییر مسیر ارتباط برقرار کنند، این فرصتی را برای حمله میانی ایجاد می کند. هدر HTTP Strict Transport Security به مرورگر اطلاع می دهد که هرگز نباید سایتی را با استفاده از HTTP بارگیری کند و باید تمام تلاش ها برای دسترسی به سایت با استفاده از HTTP را به درخواست های HTTPS به طور خودکار تبدیل کند.

حفاظت از اسکریپت بین سایتی (X-XSS)

هدر X-XSS به محافظت از وب سایت ها در برابر حملات تزریق اسکریپت کمک می کند. هنگامی که یک مهاجم کد مخرب جاوا اسکریپت را به درخواست HTTP برای دسترسی به اطلاعات محرمانه مانند کوکی‌های جلسه تزریق می‌کند، در آن زمان هدر HTTP X-XSS-Protection می‌تواند مرورگرها را از بارگیری صفحات وب موفق باز دارد، هر زمان که هر تشخیصی منعکس‌کننده اسکریپت بین سایتی باشد ( XSS) حملات. XSS یک حمله بسیار رایج و موثر است.

 وب سایت IFrame Protection

هدر پاسخ HTTP X-Frame-Options را می توان برای راهنمایی به مرورگر استفاده کرد که آیا یک صفحه وب باید اجازه ارائه یک <frame>, <iframe>, <embed> or <object> عنصر در وب سایت را داشته باشد یا خیر.

این هدر از کاربران در برابر حملات ClickJacking محافظت می کند. یک مهاجم از ترفندهای متعددی استفاده می کند تا کاربر را فریب دهد تا روی چیزی متفاوت از آنچه فکر می کند کلیک می کند کلیک کند.

 جلوگیری از تشخیص نوع محتوا

هدر پاسخ X-Content-Type-Options از مرورگر جلوگیری می کند تا MIME پاسخی را به دور از نوع محتوای اعلام شده تشخیص دهد. یک آسیب‌پذیری MIME-sniffing به مهاجم اجازه می‌دهد یک منبع مخرب مانند یک اسکریپت اجرایی مخرب را تزریق کند، فرض کنید یک مهاجم پاسخ یک منبع بی‌گناه، مانند یک تصویر را تغییر دهد. با MIME sniffing، مرورگر نوع محتوای تصویر اعلام شده را نادیده می گیرد و به جای رندر کردن یک تصویر، اسکریپت مخرب را اجرا می کند.

 خط مشی امنیت محتوا

هدر Content-Security-Policy برای دستور دادن به مرورگر برای بارگیری فقط محتوای مجاز تعریف شده در خط مشی استفاده می شود. این از رویکرد لیست سفید استفاده می‌کند که به مرورگر می‌گوید از کجا تصاویر، اسکریپت‌ها، CSS، اپلت‌ها و غیره را بارگیری کند. اگر به درستی اجرا شود، این خط‌مشی از سوء استفاده از اسکریپت‌های بین سایتی (XSS)، ClickJacking و حملات تزریق HTML جلوگیری می‌کند.
این هدرها آسیب پذیری های احتمالی برنامه را کاهش می دهند. در کنار این هدرها، یک لایه امنیتی اضافه می شود، هنوز هم باید لایه های امنیتی بیشتری را در برنامه وب خود اضافه کنیم.

http_diagram

نتیجه

هدرهای HTTP را می توان روی سرور پیکربندی کرد تا امنیت کلی برنامه وب را افزایش دهد.
ما اینجاییم تا تمامی خدمات هدرهای امنیتی را توسط متخصصان تیم آویم برای شما انجام دهیم.

برای مشاوره رایگان و اطلاعات بیشتر با آویم تیم تماس بگیرید.

مدیر عامل آویم تیم
نوشته های من روی وبسایت آویم تیم همگی در این صفحه هستند. هر پنجشنبه با شما به اشتراک میزارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.